Lettlestbøker

Biblioteket i Øvre Eiker har et stort utvalg av lettleste bøker for barn. Disse bøkene står i egne hyller i barneavdelingen. Bibliotekarene er behjelpelige med å finne riktig nivå for det enkelte barn. Det er viktig å finne rett bok til rett låner slik at leselysten vekkes og holdes ved like.

Noen av de mest kjente lettlestseriene:

 

Leseløve

Leseløvebøkene har mange titler og stor variasjon i vanskelighetsgrad. Her finnes bøker fra de helt enkle bøkene til de bøkene som kan følge barnet opp mot mellomtrinnet.

 

 

 

Faktaløve

Faktaløvebøkene tar opp spennende fakta på en enkel måte.

 

 

Løveungen

Løveungen er en serie med helt enkel tekst, oftest med bare én setning per side. Noen bøker har små, andre kun STORE, bokstaver. Flotte illustrasjoner følger teksten. For mange vil dette være den første boken de klarer å lese.

 

 

Min første leseløve

Min første leseløve følger etter løveungebøkene med mer tekst. Vær oppmerksom på at noen av bøkene kun har STORE bokstaver. Dette kan faktisk være ganske så vanskelig å lese når det blir mer tekst.

 

 

 

Fem-gjengen

av Enid Blyton

Her er enkel tekst og fargerike illustrasjoner på hver side med på å gjøre bøkene helt supre for de som vil ha noe enklere å lese. Flere av bøkene er da også ganske så spennende.

 

 

 

 

Secret Seven

av Enid Blyton, Tony Ross (ill.)

I disse bøkene er det mange spennende mysterier. Enkel tekst og gode illustrasjoner av Tony Ross.

 

 

 

 

 

Solgata

Solgata – ekstra lett å lese

Solgata er en serie bøker med enkel tekst skrevet medstore bokstaver.

Kun få setninger per side i boken. Beregnet på de som nettopp har begynt å lese.

 

 

 

Dyrevennene – ekstra lett å lese

I disse bøkene følger vi Maja, Lasse, Pelle og Ella som bor på landet og tar seg av forskjellige dyr. Bøkene er lettleste, men med hakket mer tekst enn i Solgata 1-bøkene.

 

 

 

 

 

LESEBRA

LESEBRA-bøkene hjelper barna med å komme i gang med lesingen og kjenne på gleden over å ha lest sin aller første bok. Bøkene har derfor enkle setninger og lite tekst, men mye innhold og høy kvalitet. Bøkene er inndelt etter tema: Bøker om vennskap er røde, skrekk/spenning er lilla, humorbøker er gule og faktabøker er grønne.

 

 

lesestart

Lesestart

Dette er enkle, gjennomillustrerte bøker med lettlest og lite tekst. Fine å lese så snart man har lært de små bokstavene.

 

 

 

Disney

Disney – Gøy å lese

Disse bøkene følger tre trinn:
Trinn 1 for barn 5-6 år. Trinn 2 for barn 6-7 år. Trinn 3 for barn 7-8 år. Her er det lite tekst og flotte bilder med figurer mange barn kjenner igjen.

 

Rampete Robin – Lett å lese

av Francesca Simon og Tony Ross (ill.)

Rampete Robin er fortsatt morsom og rampete, men i disse utgavene er han også lettere å lese. Gjennomillustrerte sider med enkel tekst.

 

 

 

 

 

Lesepirater

Lesepirater er lettlestbøker med få setninger per side. Gjennomillustrert.

 

Lesehesten

Lesehesten er delt inn i tema/ nivå markert med ulike farger:

Den lille lesehesten (Hvit)

passer for barn som går i 1. – 2. klasse. Korte, enkle setninger og fargerike illustrasjoner.

 

 

 

Den oransje lesehesten

passer for barn som går i 3. – 4. klasse. Korte setninger og enkel tekst. Fargerike illustrasjoner.

 

 

 

Den svarte lesehesten

passer for barn som går i 5. – 7. klasse og som liker spennende og skumle, men ikke så lange historier. Gjennomillustrert.

 

 

 

Den grønne faktahesten

er enkle faktabøker for barn.

 

 

 

Den røde lesehesten

er lettleste bøker om kjærlighet.

 

 

 

Den blå lesehesten

er lettleste spenningsbøker.

 

 

 

Lukas-bøkene (Lesenøkler)

av Dorthe Skytte

Spennende bøker om Lukas og ninjaer, drager og mye kult. Enkel tekst og gode illustrasjoner.

 

 

 

 

 

Kenguboklogo

Kengubok

Kengubøkene er tilpasset ulike alderstrinn. De enkleste er skrevet med store bokstaver og enkelte bilder i stedet for ord. Disse passer for leserne i startgropa. Deretter følger bøker som passer fint fra ca. 7 år. Enkel tekst. Illustrasjoner på hver side.

 

Kompis-bøkene

av Pernilla Gesén og Jeanette Milde

Kompisbøkenehandler om alt det spennende og morsomme som skjer med klasse 2A. Vi blir kjent med en ny jente eller gutt i klassen i hver bok. Enkel tekst og fine illustrasjoner.

 

 

 

 

Bokormen

Bøkene merket med bokormen er for barn som er godt i gang med lesingen. Her er det færre illustrasjoner og mer tekst.

 

 

Tornadobok

Tornadobok

Tornadobøkene passer for lesere fra 8-9 år. Her er det mer tekst og færre illustrasjoner.

 

 

Andre lettlestbøker

Poka & MinaI bibliotekhyllene finnes også flere lettlestbøker som ikke tilhører en spesiell serie. Bøkene om Poka og Mina er gode eksempler på dette. Her er det mange bilder og svært enkel tekst for de som akkurat har begynt å lese.